Friday 7 December 2012

Tips Kejayaan


  


Untuk memajukan diri dalam perniagaan MLM, setiap individu itu harus mempunyai pengetahuan didalam elemen-elemen penting berikut:

Menjual 
Menjual merupakan elemen utama dalam sebarang bentuk perniagaan. Perniagaaan yang berteraskan penjualan akan bertahan lama dari yang mementingkan penajaan. Pada peringkat awal, anda perlulah menguntukkan sekurang-kurangnya 80% dari masa anda untuk jualan dan selebihnya untuk menaja dan membina kumpulan. Dari prospek jualan seterusnya akan mewujudkan peluang anda untuk menaja dan mengembangkan perniagaan anda. Untuk memulakan jualan, terdapat beberapa persediaan yang perlu anda amati :
Persediaan
1.
Mempunyai sikap sabar dan jujur
2.
Menjadikan konsep menjual diri sendiri (diri sebagai contoh) sebelum menjual produk.
3.
Jangan berprasangka sesuatu terhadap prospek sebelum mencuba
4.
Bersemangat kesederhanaan dan tabah dari wajah dan gerak geri.
5.
Menyediakan alat-alat penting bersama anda (pen, borang, kertas, produk sampel, brosur dan flyer tentang perniagaan anda, produk, artikel dll)
  
Memulakan Jualan
1.
Mulakan menjual kepada kenalan rapat, kawan, keluarga dan saudara mara
2.
Lakukan secara informal dengan intonasi suara yang relax, tidak menekan, jangan terlalu laju atau pun perlahan dan sentiasa memberikan senyuman.
3.
Jangan mendesak tapi menggalakkan.
4.
Mencari timing yang sesuai
5.
Timbulkan minat kepada prospek kerana anda menjual sesuatu untuk seseorang dan bukannya kepada seseorang. Fikirkan bagaimana untuk memenuhi kehendak dan keperluannya.
  
Teknik
1.
Dapatkan perhatian prospek untuk melihat dan mengetahui lebih lanjut tentang produk anda.
2.
Buatkan pembeli merasakan mereka penting dengan mendengarkan keperluan mereka.
3.
Jangan potong cakap. Tunjukkan minat, pandang ke mata mereka (fokus) supaya mereka merasakan diberi perhatian dan posisi badan ditundukkan ke hadapan ke arah pembeli supaya wujud rasa mesra dan tidak asing.
4.
Menanamkan minat pembeli. Memberi sebab, sebab dan sebab (produk berkualiti, harga kompetitif,boleh menghubungi anda bila perlu, bersedia memberi servis, bersedia membantu dan menyokong selepas jualan).
5.
Menerangkan faedah, faedah dan faedah. Tukarkan kelebihan produk kepada faedah.
~ Contoh PGPV mengandungi Beta carotene(kelebihan) sementara faedahnya ialah dapat mengurangkan risiko kanser, salurdarah tersumbat dan melewatkan penuaan ~
6.
Memberikan keyakinan pada pembeli spt memberikan jaminan produk boleh dikembalikan jika tidak berpuas hati.
7.
Membayangkan kerugian jika tidak membeli.
8.
Menambahkan keinginan untuk membeli sekarang di samping memberi peluang pembeli untuk menyoal perkara yang tidak faham.
9.
Menutup jualan.
  
Mengatasi penolakkan
1.
Selalu timbul di atas sebab penerangan dan kefahaman yang diberikan tidak jelas
2.
Berikan semula faedah di samping membuatkan pembeli merasa penting dan di hormati.
3.
Jangan sesekali mendesak.
  
 Konsep cuba dulu, baru tahu.
   
 
Menaja 
Proses penajaan adalah perlu untuk mengembangkan perniagaan dan network anda. Penajaan yang ditekankan di sini ialah penajaan berkualiti dan bukannya kuantiti. Anda perlulah memastikan bakal tajaan anda itu menjadi ahli di atas minatnya sendiri (bukan paksaan) kerana tertarik dengan penerangan anda yang jelas. Dan seterusnya membimbing mereka supaya dapat meniru anda.
  
  
Prospek tajaan
Orang yang suka bekerja keras dan tidak kenal erti kegagalan.
Orang yang mempunyai matlamat hidup
Berminat untuk belajar dan memajukan diri.
Suka bertanding dan memastikan kemenangan.
Suka bergaul dan sosial.
Boleh mengajar dan memiliki sifat kepimpinan.
Yang mempunyai rekod baik dalam bidang yang lain
  
Menaja
Pembuka kata dan cuba dapatkan ya (persetujuan)
Penerangan tentang produk dan memberi sampel jika perlu
Penerangan tentang peluang perniagaan (bagaimana utk mendapatkan wang dan imbuhan)
Penerangan tentang syarikat (kekukuhan dan keunikkan syarikat)
Penerangan tentang MLM dan faedahnya
Memberi keyakinan (latihan disediakan oleh syarikat, bergerak dalam satu pasukan dll)
Menceritakan tentang orang yang berjaya dalam MLM
Menutup dengan menyimpulkan dengan ayat membina
Mengendalikan penolakan
   
 
Memberi Servis 
Sama ada anda menjual ataupun menaja, perkara yang perlu disusuli ialah membuat follow up. Ini akan memberi satu kepuasan kepada pembeli atau rakan tajaan anda supaya terus membeli atau mengembangkan tajaan di bawah rangkaian anda. Di ketika ini juga anda perlu membuat pembahagian prospek yang ada samada akan terus menjadi pembeli atau bakal menjadi tajaan. Follow up perlulah di buat dalam masa 3 hingga 7 hari.
  
  
Selepas jualan
 
Menghantar produk ke rumah dan mengucapkan terimakasih (ataupun nota terimakasih dan cara menghubungi anda). Memastikan teknik menggunakan produk yang betul. Membuka ruang untuk menyelesaikan masalah dan pertanyaan. Memperkenalkan produk baru di samping repeat sale yang ada. Menaja jika berpotensi atau jika perlukan harga yang murah.
Menawarkan diri untuk membuat demo di premisnya.
  
Selepas penajaan
 
Menyelesaikan masalah atau perkara yang tidak difahami. Menerangkan cara untuk berjaya dalam MLM. Kenalkan stokis berhampiran dan cara untuk berurusan (seperti mendapatkan borang, mengisi borang ahli, mendapatkan starter kit dll) seterusnya memberi bimbingan untuk membuat demo
   
 
Membina KumpulanKejayaan dalam MLM adalah sebenarnya kejayaan dalam membina kumpulan. Setelah beberapa lama anda aktif menjual, konsentrasi anda seterusnya perlu di alih kepada melatih dan membina kumpulan yang mungkin mengambil 80% dari masa anda. Membina kumpulan juga samalah dengan membina manusia yang menyerupai anda yang seterusnya akan melakukan sepertimana anda lakukan. Proses duplikasi inilah yang akan menentukan kejayaan sesuatu pemimpin.
  
  
Memberi contoh yang baik kepada kumpulan anda (role model)
Mengenalpasti bakat pemimpin tajaan anda
Melatih pemimpin dan kumpulannya mengenai selok belok perniagaan.
Mengenali sehingga ke 4 generasi anda.
Membina tali persaudaraan yang rapat.
Sentiasa memberikan perangsang dan kata-kata pujian
Mewujudkan kesetiaan yang tidak berbelah bagi terhadap produk dan syarikat.
Jangan terlalu menjadi hero, latih mereka supaya berdikari untuk mengendalikan perniagaan ataupun kumpulan sendiri.
Dalam melaksanakan ini, jangan sesekali mengarah tapi pimpinlah kumpulan

No comments:

Post a Comment